انواع کارتخوان یا پوز pos

0
954

 

کارتخوان تلفنی (Dialup):این نوع دستگاه، ساده‌ترین و عمومی ترین نوع کارتخوان بوده که برای اتصال به شبکه بانکی، از خط های تلفنی استفاده می‌کند.

کاربرد این دستگاه بیشتر در فروشگاه‌های کوچک و با تعداد تراکنش متوسط می‌باشدکه به سادگی و با اتصال تلفن فروشگاه به کارتخوان قابل استفاده خواهد بود.

کارتخوان شبکه‌ای (Lan):این نوع دستگاه برای اتصال به شبکه بانکی از اینترنت استفاده می‌کند.

کاربرد این دستگاه بیشتر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز خرید و فروشگاه‌های با تعداد تراکنش و فروش بالا می‌باشد و از سرعت مناسبی در پاسخگویی برخوردار است.

کارتخوان بی سیم

کارتخوان بی‌سیم:برای اتصال این نوع دستگاه به شبکه بانکی به یک سیم‌کارت فعال که قابلیت ارسال و دریافت داده از طریق شبکه اینترنت (GPRS) بر روی آن باشد نیاز است.

استفاده از این کارتخوان‌ها محدودیت مکانی ندارد و در هر نقطه تحت پوشش اپراتور تلفن همراه قابل استفاده می‌باشد. کارتخوان‌های بی‌سیم مناسب برای شرکت‌های پخش، تحویل حضوری و پیک می‌باشند.

کارتخوان WiFi:ایـن کارتخـوان برای اتصال به شبکه اینترنت از امواج WiFi استفاده می‌کند.

کاربرد این دستگـاه برای مـکان‌هایـی مانندرستـوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مراکز خرید و فروشگاه های نسبا بزرگ است.

  • کارتخوان متصل به رایانه‌ (PC-Pos):دستگاه‌های کارتخوان شرکت پرداخت الکترونیک سامان دارای قابلیت اتصال به سیستم‌های کامپیوتری را دارا هستند.

عملکرد کارتخوان با فرمان رایانه صورت می‌گیرد.

بدین وسیله و با صدور فاکتور در سیستم حسابداری فروشنده، دستور انجام تراکنش به همراه مبلغ و دیگر اطلاعات مورد نياز از رایانه به کارتخوان انتقال داده میشود.

دستگاه تنها در صورتی اقدام به چاپ رسید می‌کند که تراکنش با موفقيت انجام شده و مبلغ سند از حساب مشتری کم شده باشد

همزمان، کارتخوان اطلاعات لازم برای رایانه را نیز جهت ثبت در سیستم حسابداری ارسال کرده تا اطلاعات عمليات مالی انجام شده به سيستم برگشت داده شود.

تفاوت دستگاه کارتخوان سیار سیم کارتی و دستگاه کارتخوان جیبی:

دستگاه کارتخوان

سوالی که در ذهن بعضی ها  ایجاد می‌شود تفاوت موبایل پوز با دستگاه های پوز سیم کارتی است که می‌توان به قیمت ارزان تر، وزن کمتر، تعداد تراکنش بالاتر اشاره کرد.

همینطور با یک بار شارژ، خرید دستگاه بدون نیاز به سپرده کردن پول یا ودیعه گذاری، قابلیت اتصال به نرم‌افزار موبایل، مجهز بودن به فناوری‌های NFC و RFID برای پرداخت‌های سریع و خرد، خدمات جانبی مانند ارائه آمارهای مختلف، قابلیت تحلیل داده ها بصورت آنلاین اشاره کرد.

همچنین قابلیت انعطاف بسیار بالای موبایل پوز (کارتخوان جیبی) برای توسعه و بروز رسانی نرم افزارهای ویژه در بستر تلفن هوشمند و یا تبلت، آن را به فناوری ایده آل برای بسیاری از مشاغل تبدیل می‌کند.

علاوه بر آن موبایل پوز دارای مزایای بیشتری نسبت به کارتخوان های سیار است که از مزایای آن در جملات زیر توضیح داده شده. 

مزایای استفاده از موبایل پوز (MPOS)

  • کاهش هزینه خرید:  بسیاری از پذیرندگان در حال حاضر دستگاه های تلفن همراه مناسب دارند بنابراین بانک ها می‌توانند از هزینه های زیادی مربوط به خرید، قرار گرفتن و حفظ یک ترمینال POS، اجتناب کنند.
  •  
  • حمل و نقل آسان تر:  قابلیت حمل بهتر و آسان تر در استفاده از این سیستم از عوامل مهم برای پذیرنده سیار است که هیچ محل ثابت کسب و کاری ندارد.
  •  
  • سیستم عامل:  سیستم عامل بکار گرفته شده امکان توسعه و پیشرفت نرم افزار و انعطاف پذیری کافی و حتی زیادتر را به محیط های موجود  می‌دهد.
  •  
  • رابط کاربری:  رابط کاربری بهتر برای هر دو طرف تراکنش (پذیرنده و مشتری)
  •  
  • مسائل زیست محیطی:  این دستگاه علاوه بر اینکه از نظر زیست محیطی با ارائه رسید ایمیلی و یا پیامکی مصرف کاغذ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  •  
  •  همزمان امکان دسترسی پذیرندگان به مشتریانشان و تکمیل اطلاعات، ارتباط با مشتریان را آسان تر می نماید و برای دریافت رسید دیجیتال لازم نیست که سرویس پیامک فرد خریدار فعال باشد.
  •  
  • مدیریت حساب:  شما نیز می‌توانید از طریق این سامانه، حساب کاربری خود را آنلاین کرده و به طور کامل مدیریت کنید.
  • ضمن مشاهده عملکرد خود، به چندین اپلیکیشن مرتبط وصل شده و از امکانات آنها بهره مند شوید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید