چرا بیمه کار مهم است؟

0
1102
تندوتیز نوشت: در روزگار سخت و طاقت فرسای اقتصادی، کمتر کسی را سراغ داریم که با مفهوم بیمه آشنا نباشد. همه افراد از اهمیت بیمه و نقش آن در امرار و معاش و حتی مخارج زندگی اعم از درمانی و حوادث و… اطلاع دارند و با افزایش خطرات احتمالی، برای رهایی از دغدغه به سراغ بیمه‌گر می‌روند. تلخی قصه بیمه اینجاست که به دلیل بیمه نشدن افراد توسط خود گاهی دچار مشکل می‌شوند که دیگر دیر شده و راه بازگشتی نیست. تنها راه، آینده‌نگریست. زمانی که شما به سن بازنشستگی رسیدید، چنانچه از قبل به فکر بیمه خود نبوده اید با مشکلات زیادی همچون، مشکلات روحی، جسمی و مالی روبرو خواهید شد. اکنون با توجه به اهمیت بیمه و نقش مهم آن در تمام زمینه‌های زندگی، یک بار دیگر بیمه، مزایا و کاربردهای آن را برای شما شرح می‌دهیم و در ادامه، در مورد یکی از پراهمیت ترین بیمه‌ها یعنی بیمه ‌کار بحث خواهیم کرد.

بیمه چیست؟

بیمه چیست؟
بیمه فرآیندیست برای جلوگیری یا محافظت از شما در برابر خطرات و ریسک‌های احتمالی، که در زندگی یا کسب‌و‌کارتان ممکن است با آن مواجه شوید. در واقع بیمه از شما در برابر مشکلات و اتفاقات ناخواسته‌ای همانند(تصادف)که امکان دارد روزی برایتان پیش بیاید محافظت می‌کند. با قاطعیت می‌توان گفت بیمه نوعی آرامش و اطمینان خاطر هم به خودتان می‌دهد و هم به خانوادتان . بیمه، انواع گوناگونی دارد که هر کدام در جایگاه خود اهمیت زیادی دارند.

انواع بیمه:

  1. بیمه حوادث
  2. بیمه آتش سوزی
  3. بیمه خودرو
  4. بیمه تکمیلی
  5. بیمه کار
  6. بیمه بیکاری و …

قرارداد بیمه چگونه است؟

بیمه، قراردادی است که بیمه گر تعهد می‌کند که به ازاي پرداخت وجه از بیمه گذار، در صورت وقوع و یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران و یا وجه مشخصی به او بپردازد. پس بیمه‌گر قبول تعهد کرده، که همان پرداخت خسارت است و بیمه‌گذار ایجاد تعهد کرده، و آن پرداخت وجه حق بیمه است و مورد معامله همان موضوع بیمه است. در بیمه نامه باید نکات زیر بطور دقیق مشخص شود:
  1. تاريخ انعقاد قرارداد بیمه
  2. نام و مشخصات بيمه‌گر و بيمه‌گذار
  3. موضوع بيمه
  4. ریسک يا خطری كه باعث عقد قرارداد بيمه شده است.
  5. تاریخ شروع و پایان بیمه‌نامه
  6. میزان حق ‌بيمه و روش پرداخت آن
  7. ميزان و حدود تعهدات بيمه‌گر درصورت وقوع حادثه

نقش بیمه در بهبود کار در ایران

صنعت بیمه، به دلیل ماهیت توزیع کنندگی، ریسک و تأمین کنندگی منابع مالی بلندمدت در اقتصاد و به علت وجود رشته های مختلف بیمه ای که نقش هماهنگ کنندگی بازارهای مالی را بر عهده دارند می تواند به بهبود فضای کسب و کار کمک قابل توجهی نماید.

بیمه کار چیست و چه اهمیتی دارد؟

همه‌ی اشخاص وقتی برای استخدام به یک شرکت یا اداره می‌روند، وضعیت بیمه یکی  از مهمترین مسائلی است که به آن اهمیت می‌دهند. افراد می‌خواهند بدانند که اگر در شرکتی یا اداره ای استخدام شوند، آیا بیمه ‌می شوند؟ شرایط آن چگونه است و چه مقدار پول باید بابت آن پرداخت کنند؟ بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون مکلفند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام نمایند. کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود وکارگران به سازمان می باشد و موضف است در زمان پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه شده (کارگر) را کم کرده و به سهم خود را بیافزاید و به سازمان ابلاغ کند. کل مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق است و ۲۳ درصد از آن سهم کارفرما بوده و هفت درصد باقیمانده سهم کارگر است و هر ساله مبلغ آن مشخص می‌شود. در صورتی که کارفرما از کم کردن حق بیمه کارگر خودداری کند، خود کارفرما مسئول پرداخت آن خواهد بود.

بیمه بیکاری چیست؟

بدون بیمه زندگی یه چیزی کم داره
بیمه بیکاری نوعی حمایت اجتماعی از فرد بیمه‌شده‌ای است که به دلیل نداشتن میل و علاقه خود بیکار شده است. با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه بیکاری شایع شده است. از دست دادن کار میتواند دلایل مختلفی داشته باشد اما طبق قانون فقط افرادی شامل بیمه بیکاری می‌شوند که بصورت غیرارادی و بیکار شده‌اند.

بیمه بازنشستگی چیست؟

در حال حاضر در ایران دو نوع پوشش بازنشستگی داریم : ۱) پوشش بازنشستگی صندوق‌های بیمه مانند بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی یا صندوق کشاورزی و روستایی و یا صندوق خدمات کشوری و… که این پوشش فقط برای تامین افراد در حد نیاز‌های اولیه می‌باشد. (Social Security)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید