گارانتی و وارانتی

0
1851
گارانتی و وارانتی

گارانتی و وارانتی

احتمالا همه ما در هنگام خرید لوازم الکترونیکی و یا هر وسیله دیگری اصطلاح های گارانتی و وارانتی را از فروشندگان شنیده اید. ولی شاید معنی دقیق این کلمات را ندانید و یا فکر کنید هر دو به یک معنی هستند.

  • گارانتی و وارانتی

گارانتی چیست؟

گارانتی در واقع یک ضمانت و قولی است که فروشنده به خریدار درهنگام خرید جنس می دهد. محتوای این ضمانت که ما آن را با عنوان گارنتی میشناسیم، این است که فروشنده به خریدار میگویید اگر محصولی را که خریدی در مدت زمان مشخصی خراب شد، شما خریدار می توانی جنس خریده شده را پس فرستاده و وجه خود را باز پس بگیرید.

به عبارتی دیگر گارانتی عبارت از رفع ايرادات و عیب ها ناشی از توليد (تعمير يا تعويض کل محصول يا قطعات ان) که مصرف کننده نقشی در ان نداشته و در طی زمان مشخص و بعضی اوقات با دريافت هزينه کم از مصرف کننده میباشد.

وارانتی چیست؟

 وارانتی در واقع همان گارانتی است اما در بازه‌های زمانی بیشترى مورد استفاده قرار مى‌گیرد و در آن راه برگشت از تصمیم خرید برای مشتری باز نیست. یعنی اگر محصول موردنظر خراب شد شرکت مورد نظر محصول خریده شده را از خریدار پس نمیگیرد.

تفاوت‌هایی بین گارانتی و وارانتی وجود دارد که در‌ این مورد می‌توان گفت: افراد در مدت گارانتی قادر به دریافت اصل پول خود میباشند، اما در مدت وارانتی چنین امکانی وجود ندارد. با وجود وارانتی اگر در مدت زمان مشخص شده مشکلی برای محصول خریده شده پیش بیاد هزینه تعمیر ان بر عهده فروشنده میباشد و مشتری خیالش راحت است که لازم نیست هزینه ای بابت تعمیر محصول پرداخت کند.

اصلی‌ترین تفاوت‌ های گارانتی و وارانتی

  • گارانتی سندی نوشته شده و وارانتی اظهارنامه ضمنی است.
  • در مورد گارانتی امکان بازگشت وجه وجود دارد اما در وارانتی به این صورت نمیباشد.
  • مدت زمان گارانتی بسته به موارد متفاوت است اما وارانتی یک مدت زمان طولانی دارد و به هر بخش از یک محصول مربوط می‌شود.
  • در گارانتی اگر کیفیت محصول کمتر از میزان مشخص شده باشد، تعویض، تعمیر یا پس گرفته می شود اما در وارانتی اگر ویژگی‌های محصول با موارد مطرح شده، همخوانی نداشته باشد، محصول جایگزین و یا تعمیر می شود.

تعاریف اشتباه وارانتی و گارانتی

عموما گارانتی و وارانتی با عناوین و تعاریف یکسان استفاده می‌شود.

گارانتی را تعویض و وارانتی را تعمیر می‌نامند.

گارانتی را به هزینه سازمان و وارانتی را به هزینه شرکت منظور می‌کنند.

گارانتی را برای یک دوره کوتاه و وارانتی را دوره بلندتری می‌نامند.

  • گارانتی و وارانتی

خدماتی مانند وارانتی یا گارانتی هر دو به دلخواه تولیدکننده یا حتی در بعضی موارد به دلخواه فروشنده برای جلب بیشتر رضایت مشتری است که عرضه می‌شود و در واقع الزامی برای عرضه آنها وجود ندارد.

حال که فرق گارانتی و وارانتی را متوجه شدید، می بایست در هنگام خرید محصول از فروشنده بپرسید که ایا این ضمانت نامه ای که به شما می دهد از نوع گارانتی است و یا وارانتی. و آن هم به این دلیل میباشد که اگر محصول مورد نظر ایراد یا خرابی را در پی داشت، مشکلی بین فروشنده و خریدار به وجود نیاید.

دانلود لیفت دیزاینر ۲۰۲۱

اپل ۱۵ میلیون آیفون ۱۰ فروخته است

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید